Ty te moesz mie wasn wizytwk...


 
tutaj powinno być logo...
Nordic Walking w kujawsko-pomorskim.
Bydgoszcz.
tel. komórkowy +48 601 509 173
e-mail:
www:

Nordic Walking na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Zapraszam wszystkich zainteresowanych i sympatyków Nordic Walking.

Czym jest Nordic Walking - to jedno z pierwszych pytań naszych klientów, my zawsze odpowiadamy tak samo: - to aktywny marsz z kijkami dla osób w każdym wieku.

W Nordic Walking nie ważne czy jesteś kobietą czy mężczyzną, dziewczyną czy chłopakiem... nie ważne ile masz lat czy jesteś nastolatką, która chce zadbać o swoją figurę, czy babcią, która przyszła na spacer z kijami z wnuczkiem... nie ważne czy masz 5 czy 50 kilogramów nadwagi... nie ważne czy Twoja kondycja pozwala na długi i szybki spacer czy dopiero zaczynasz...

Prowadzimy zajęcia Nordic Walking dla amatorów, którym udzielamy pełnej pomocy i porad. Kolejną grupą są seniorzy dla których zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby odzyskali dawną formę. Inną grupą są zapracowani średniolatkowie, którym zależy na efektywnym spędzeniu 90 minut na spacerze i to niezależnie od pogody. Prowadzimy także grupy zaawansowane, dla których oprócz Nordic Walking wprowadzamy Gymstick.



Ze specjalnie zaprojektowanymi kijkami, Nordic Walking jest naukowo potwierdzoną aktywnością, która łączy technicznie prawidłowy chód z cechami charakterystycznymi dla pracy kończyn w narciarstwie biegowym. Aktywne i kontrolowane ruchy tułowia wraz z jego prawidłowym ustawieniem i stabilizacją środka cięŜkości są także istotnymi elementami Nordic Walking:

▪ Poprawę i wzmocnienie normalnego chodu
▪ Naturalne i płynne ruchy, angażujące aż do 90% mięśni
całego ciała
▪ Harmonijny i symetryczny trening całego ciała
▪ Skuteczny trening kondycji aerobowej dzięki
aktywowaniu zarówno dużych jak i małych grup mięśni,
które powodują, że ruchy są rytmiczne i dynamiczne
▪ Zwiększoną cyrkulację krwi i wzrost metabolizmu
▪ Ciągłą aktywację i relaksację zaangażowanych mięśni,
promując ulgę dla napiętych mięśni
▪ Bezpieczne, zdrowe i biomechaniczne prawidłowe
ruchy
▪ Prawidłowe ustawienie ciała oraz prawidłową postawę
▪ Wyuczone umiejętności techniczne, które mogą być
przeniesione do życia codziennego
▪ Ćwiczenie fizyczne odpowiednie dla każdego, bez
względu na wiek, płeć czy też kondycję fizyczną
▪ Sport bez rywalizacji

Jednym słowem: Nordic Walking zapewnia naturalny, bezpieczny i skuteczny sposób poprawy naszej wytrzymałości sercowo-naczyniowej podczas jednoczesnego zaangażowania aż do 90% mięśni całego ciała. Nordic Walking pomaga w uzyskaniu innych ważnych korzyści zdrowotnych. Wyuczone umiejętności techniczne mogą być przeniesione do codziennego życia, i postrzegane jako, na przykład, lepsze normalne chodzenie, lepsza postawa i kontrola ciała. Celem tego oświadczenia jest skuteczne przekazywanie informacji na temat zasad i cech charakterystycznych Nordic Walking oraz edukowanie zarówno ludzi jak i administracji publicznej na temat ważności prawidłowej.


Technika marszu Nordic Walking
Zacznij marsz lewą nogą jednocześnie podnosząc prawą rękę, która unosi kijek. Lewa noga dotyka ziemi piętą i zaczyna kolejny krok.

Staraj się aby prawa ręka była wyprostowana, a kij musi zostać ustawiony pod kątem 60 stopni równolegle do nogi prawej (zakrocznej)

Lewa ręka jest teraz dokładnie za linią bioder prostując się do tyłu wykonując odmach. Po odepchnięciu

Prawa noga wyprostowana z tyłu, stopa od podłoża odbija się z palucha. Ważne! stopa ląduje na pięcie a wybija sie z palucha!

Odepchnięcie z palucha lewej stopy następuje w momencie wybicia kijka ręką prawą.

Ręka prawa odpycha się otwarta korzystając z rękawiczki i przekracza linię bioder.

Jednocześnie ręka lewa dynamicznym ruchem wysuwa się do przodu tylko w tym momencie zaciskając się na rękojeści.

Noga prawa lekko ugięta w kolanie przesuwa się do przodu, ciężar ciała spoczywa na nodze lewej i prawym kijku.

Odepchnięcie z prawej ręki jest zakończone w momencie całkowitego jej wyprostowania.

Gdy prostowane będą palce dłoni, która puszcza kijek następuje odepchnięcie tylko z rękawiczki kijka.

Dokładnie w tym momencie zaciśnięta pięść na rękojeści lewego kija unosi się do przodu dynamicznie uderzając o ziemię.

Noga lewa jest wyprostowana z tyłu. W tym momencie musi nastąpić ruch odbicia z palucha lewej stopy. Prawa noga jest wysunięta do przodu i pięta uderza w ziemię rozpoczynając nowy krok.

Odepchnięcie prawą ręką jest dopiero wtedy zakończone gdy dłoń jest całkowicie otwarta a ręka zupełnie wyprostowana.

Kij jest przedłużeniem prawej ręki i musi być równolegle ustawiony do lewej nogi.

Gdy lewą nogą rozpoczynasz odbicie z palucha to ciężar ciała przechodzi na prawą nogę.

Aby zwiększyć dynamikę marszu pochyl tułów do przodu.





Podstawą techniki Nordic Walking jest prawidłowy biomechanicznie chód, połączony z pewnymi
charakterystycznymi ruchami kończyn górnych, dolnych i tułowia, typowymi dla klasycznej techniki narciarskiej (narciarstwo biegowe). Nordic Walking to poprawienie i wzmocnienie normalnego chodu, stosując specjalnie zaprojektowane kijki do Nordic Walking, aby stworzyć trening całego ciała. Intensywność Nordic Walking może być dostosowana do różnych grup docelowych na poziomie zdrowotnym, fitness i sportowym. Ruchy wykonywane za Nordic Walking zapewnia: pomocą prawidłowej techniki poprawiają świadomość i kontrolę własnego ciała, postawę, oddychanie i ogólne samopoczucie.




Specjalnie dla Państwa przygotowaliśmy kilka propozycji na "spacer z kijkami", oto one:
* Bydgoszcz Brdyujście-Opławiec-Samociążek-Sokole Kuźnica (prom)-Pole namiotowe Świt.

Odcinek Opławiec-Samociążek (14,2 km)

Stopień trudności: Trasa łatwa.
Dobra dla średniozaawansowanych.

Najatrakcyjniejsze punkty: Dzikie plaże nad Brdą, stary młyn w Bożenkowie, zarośnięte ścieżki przed Samociążkiem

Przebieg trasy: Zaczynamy wyprawę na pętli linii autobusowej nr 58. Stąd idziemy prosto ul. Biwakową. Skręcamy w prawo pod lasem i jego skrajem docieramy do pierwszej dzikiej plaży. Idąc dalej przybrzeżną skarpą uważamy na wystające korzenie drzew.

Docieramy do drugiej dzikiej plaży. 3 km od Opławca zaczyna się szosa, na której przecina się kilka szlaków. My jednak idziemy prosto i docieramy do trzeciej plaży. Następnie idziemy bliżej rzeki, skręcamy w prawo na drogę nr 244 do Maksymilianowa.

Po przejściu mostu, za podjazdem skręcamy w drogę na Bożenkowo-Zdroje, a po kilkunastu metrach - w leśną drogę równoległą do szosy. Idziemy przez leśną polanę z zabudowaniami i przecinamy polną drogę.

Ponownie wkraczamy do lasu i pokonujemy lekki podjazd po kocich łbach. Docieramy do leśnej drogi prowadzącej ze Smukały do Bożenkowa i wtedy skręcamy w lewo. Za małym zjazdem przecinamy drogę nr 244 i idziemy dalej prosto polną drogą. Następnie przecinamy szosę do Koronowa i kierujemy się dalej po asfalcie między zabudowaniami w Bożenkowie. Mijamy stawy i stary młyn. W miejscu, gdzie przecina się kilka dróg, kierujemy się prosto, w leśną ścieżkę. Zarośniętymi leśnymi drogami idziemy przez około 4 km. Napotkamy ostry, piaszczysty podjazd. W miejscu, gdzie ta droga krzyżuje się z inną idziemy nadal prosto, lekko odbijając w lewo. Przedzieramy się całkowicie zarośniętą, niewidoczną ścieżką. Skręcamy w prawo na równoległy do kanału, utwardzony polny trakt, którym docieramy na mostek w Samociążku.(Autor / źródło tekstu: Na podstawie przewodnika Włodzimierza Bykowskiego "Weekend w drodze")



* Szlak im. Leona Wyczółkowskiego
Osowa Góra-Szpital Gruźliczy-Samociążek-Sokole Kuźnica (prom)-Pruszcz

Odcinek Szpital Gruźliczy-Samociążek (25,6 km)

Stopień trudności: Trudny i trzeba pokonywać ruchliwe drogi.

Najatrakcyjniejsze punkty: dzika plaża w Smukale, kościół św. Michała Archanioła we Wtelnie, most przez Brdę za Gościeradzem, zamek wodny elektrowni w Samociążku

Przebieg trasy: Od szpitalnej bramy idziemy asfaltową drogą w dół, dochodzimy do mostku dla pieszych przez Brdę. Na drugim brzegu odchodzimy w lewo, na mocno piaszczysty podjazd. Skręcamy w lewo, jesteśmy na ul. Baranowskiego i kierujemy się w stronę ul. Palmowej. Przed brukowanym leśnym podjazdem skręcamy w lewo. Około 3,5 km od Szpitala Gruźliczego odbijamy w las; idziemy drogą wśród sosen, którą docieramy do ul. Smukalskiej, z której schodzimy na ścieżkę obok strumienia. Przy dzikiej plaży nad Brdą skręcamy w prawo, a przy słupach energetycznych w lewo. Podążamy zarośniętą ścieżką, która biegnie szczytem zboczy okalających rzekę.
Uwaga na powalone drzewa!
Docieramy do asfaltowej drogi, która prowadzi do szosy nr 244. Asfaltową drogą schodzimy do mostu przez Brdę. Idziemy prosto po asfalcie. Skręcamy w las na lekki podjazd. Podążamy prosto do ruchliwej szosy w kierunku Mąkowarska. Po jej przekroczeniu kierujemy się w prawo. Na 11 kilometrze od początku odcinka wychodzimy z lasu. Idziemy wiejskimi drogami, aż do asfaltowej drogi. Idziemy szosą, mijamy znak Wtelno i po chwili skręcamy w lewo na główną drogę. Kierujemy się w prawo na drogę do Gościeradza. Po raz drugi wchodzimy na szosę na Mąkowarsko. Po przebyciu krótkiego odcinka, skręcamy w prawo na utwardzoną żużlem wiejską drogę. Na polnej krzyżówce skręcamy w lewo. Docieramy do Gościeradza. Przy murowanej kapliczce z figurką Jezusa wychodzimy na szosę o dużym natężeniu ruchu. Na zakręcie szosy za wsią, schodzimy w prawo. Po chwili ponownie skręcamy w prawo. Idziemy przy polach. Szlak prowadzi w lewo na zarośniętą drogę, a po półkilometrowym odcinku kieruje się lekko na prawo, zejście pomiędzy zaroślami. Docieramy do traktu i wchodzimy prosto utwardzoną drogą do mostu na Brdzie. Na drugim brzegu rzeki podchodzimy po bruku do piaszczystej, wiejskiej drogi i skręcamy w lewo. Przechodzimy przez zamek wodny elektrowni wodnej w Samociążku. Po skręcie w prawo docieramy do mostu.

Odcinek Samociążek-Sokole Kuźnica-prom (24,8 km)

Stopień trudności: Dość łatwy, choć dla początkujących nieco za długi

Najatrakcyjniejsze punkty: Jezioro Białe, nadbrzeże Kanału Luterańskiego, skarpy w Wielonku.

Przebieg trasy: Po zejściu z mostu skręcamy w lewo i idziemy prosto przy brzegu jeziora Białego. Za polem namiotowym, na rozdrożu wybieramy lewą drogę. Po chwili, skręcamy w lewo na jedną z leśnych ścieżek i idziemy brzegiem Kanału Luterańskiego do Wilczego Gardła. Po pokonaniu piaszczystego odcinka idziemy trawiastymi ścieżkami przy brzegu jeziora. Od małej zatoczki zaczynamy iść piaszczystą leśną drogą przy polanie. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo. Podążamy ścieżką przy jeziorze, uwaga na powalone drzewo. Mijamy pole namiotowe Wilcze Gardło, docieramy do skrzyżowania szos do Kotomierza i Serocka. Chwilę idziemy asfaltem i skręcamy w prawo na leśną drogę, biegnącą w kierunku Starego Jasieńca. Za skrętem idziemy brzozową aleją, później leśną drogą. Mijamy ogrodzone szkółki leśne. Idziemy dalej prosto polami do szosy w stronę Serocka. Skręcamy w prawo na asfaltową drogę do Nowego Jasińca. Tam, na początku wsi, kierujemy się w lewo na brukowy podjazd w kierunku Glinna. Mijamy jezioro Nowojasinieckie; pod lasem na skrzyżowaniu dróg idziemy prosto po utwardzonej leśnej drodze. Zbaczamy w lewo i dochodzimy do rekreacyjnych zabudowań w Wielonku. Lekkim zjazdem docieramy do mostku. Po drugiej stronie zbaczamy w lewo. Za ośrodkiem wypoczynkowym skręcamy w prawo na ścieżkę prowadzącą szczytem skarp. Mijamy kolejny ośrodek i teraz, już szerszą dróżką, docieramy do przystanku sezonowego promu osobowo-samochodowego kursującego przez zalew.(Autor / źródło tekstu: Na podstawie przewodnika Włodzimierza Bykowskiego "Weekend w drodze")


* Szlak Rezerwatów Chełmińskich

Bydgoszcz Fordon-Unisław-Starogród-Chełmno

Odcinek stacja PKP Bydgoszcz Fordon-Unisław (23,6 km)

Stopień trudności: Średni. Sporo podejść i stromych zejść.

Najatrakcyjniejsze punkty: Park w Ostromecku, rezerwat leśny Las Mariański, zbocza Doliny Wisły

Przebieg trasy: Wychodzimy z dworca kolejowego Bydgoszcz Fordon. Ul. Fordońską docieramy do mostu przez Wisłę, na końcu którego skręcamy w lewo na schody. Idziemy prosto przez nadwiślańskie łąki do wsi Strzyżawa, gdzie wychodzimy w lewo na szosę do Unisławia. Na skrzyżowaniu zbaczamy na ścieżkę po lewej stronie; prowadzi ona ostrym podejściem do Zespołu Parkowego w Ostromecku.

Idziemy prosto parkowymi alejkami. Mijamy pałace, bramą wydostajemy się na drogę przy zabytkowym kościele. Przecinamy niewielki park po skosie i skręcamy na główną drogę. Za znakiem oznajmującym koniec terenu zabudowanego, kierujemy się w lewo do lasku. Idziemy pomiędzy krzewami w stronę Lasu Mariańskiego, na ścieżkach przy zboczach Doliny Wisły pokonujemy serie podejść i zejść.

Uwaga na strumyk i idziemy dalej. Ostrym zejściem docieramy do asfaltowej drogi. Skręcamy w stronę Mozgowiny, a potem wchodzimy w zjazd w prawą stronę. Pokonujemy długie podejście do Reptowa. Idziemy polną drogą, krótki odcinek lasem, później przy ogrodzonych uprawach leśnych. Docieramy do Janowa i zakręcamy na odcinek 3,4 km gładkiej szosy. Przy leśnych ogrodzeniach skręcamy w lewo na zarośniętą drogę. Dochodzimy do szosy na Czarże, chwilę nią idziemy i znowu odbijamy w las. Przed torami kolejowymi skręcamy w lewo do zabudowań w Gapich Górach. Tam kierujemy się w lewo, skrajem pól. Zbaczamy w prawo na bezdroże. Idziemy powoli wśród drzew. Skrajem lasu, a następnie ścieżką dobijamy do asfaltowej drogi, przecinamy tory kolejowe i dochodzimy do granicy Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego. Tam zbaczamy w stronę Unisławia, do którego prowadzi szosa.(Autor / źródło tekstu: Na podstawie przewodnika Włodzimierza Bykowskiego "Weekend w drodze")


* Bydgoszcz-Opławiec-Janowo-Bożenkowo
Ta trasa jest ciężka i wymaga doświadczenia i tężyzny fizycznej.
Trasa prowadzi głównie leśnymi dróżkami - po drodze znajdziemy wiele ciekawych miejsc, gdzie można zatrzymać się na piknik, odetchnąć świeżym powietrzem, posłuchać śpiewu ptaków..

Piknik w Janowie.
Wyprawę rozpoczynamy w Myślęcinku na pętli tramwaju nr 1 i 2. Głównym deptakiem dochodzimy do Różopola, dalej idziemy prosto i na rozwidleniu dróg przed mostkiem, skręcamy w lewo. Leśnym duktem dochodzimy do trzech stawów. Położona w dolinie łąka przechodzi na zboczach w mroczny las liściasty, w którym przeplatają się leśne ścieżki.
Kolejny etap rozpoczyna się dość ostrym podejściem w leśnym wąwozie - jest to najbardziej stromy odcinek tej trasy. Jednocześnie jednak interesujący od strony przyrodniczej - wśród dębów, olch, brzóz możemy wypatrzeć ciekawe gatunki ptaków - drozda, sójkę, muchołówkę, dzięcioła.
Idąc dalej, w Rynkowie przekraczamy wiadukt nad torami; potem na krzyżówce szlaków, wybieramy niebieski i wzdłuż niego dochodzimy do Smukały. Tu uliczką osiedlową schodzimy dwa kilometry w dół i zatrzymujemy się prawie w korycie Brdy. Po raz pierwszy przekraczamy rzekę i jesteśmy w Opławcu. Dalej czerwonym szlakiem docieramy do Janowa. To jedno z ciekawszych miejsc w rejonie Bydgoszczy. Z wysokiego urwiska możemy podziwiać widok na rzekę i całą okolicę. W stanicy wodnej PTTK w Janowie można przenocować lub zrobić sobie bazę wypadową, jeśli planujemy kilkudniowe wycieczki Nordic Walking. Ośrodek oferuje domki campingowe dwu- i pięcioosobowe oraz pole namiotowe. W przypadku wycieczki jednodniowej jest to dobre miejsce na odpoczynek i piknik.

Punkt zwrotny w Bożenkowie
Z Janowa czerwonym lub niebieskim szlakiem dochodzimy do Bożenkowa-Zdroju. Po drugiej przeprawie przez rzekę idziemy kawałek asfaltowym szlakiem Brdy do samego Bożenkowa. Większość terenu zajmują tu ogródki działkowe, warto jednak zobaczyć małą elektrownię na Brdzie i stary młyn przy trasie na Samociążek. W przydrożnym barze możemy ochłodzić się zimną wodą mineralną. Tu też jest najlepsze miejsce na punkt zwrotny naszej wycieczki.
Kolejny etap to droga powrotna do Bydgoszczy. Proponuję trasę zielonym szlakiem na Żołędowo-Maksymilianowo, będzie tu trochę podejść, ale czyste leśne powietrze na pewno dotleni porządnie nasze płuca. Na wiadukcie w Maksymilianowie kończy się strefa lasu i do Niemcza idziemy już asfaltówką wśród pól. Przed nami jeszcze jeden zjazd do Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku w Myślęcinku, skąd główną aleją dochodzimy do pętli tramwajowej.
Na przejście całej trasy w równym tempie powinniśmy zarezerwować sobie cały dzień.(źródło www.it.byd.pl)


Zapraszamy http://nordicwalking.vip.interia.pl/



* * *